De NDSM, eens werd er schepen gebouwd

schroefEen ding is zeker, op de NDSM locatie zullen nooit meer schepen worden gebouwd. Het terrein zoals het toen was ziet er op bepaalde locaties anders en/of leeg uit of toont andere bouwwerken.

Er is echter een locatie, waar ooit de verzinkerij van de firma Vis stond, en waar nu een strand(je) en horecagelegenheid zijn verschenen. Dit had toen geen enkele NDSM werknemer kunnen voorzien, van roestig staal en lawaai naar slanke zonnende dames en trendy muziek is immers een wereld van verschil.

Op deze plek vindt u nu Pllek. Is het mooi? Nee. Is het trendy? Ja. Is het gezellig binnen de gestapelde en tot horecagelegenheid omgetoverde zeecontainers? Ja. Voornoemde locatie heeft het strandje letterlijk voor de voordeur met uitzicht op het IJ. Een no-nonsens locatie met een aparte sfeer. Hoe de sfeer zich laat aanvoelen is hier niet uit te leggen maar het is wel aan te bevelen om te ervaren.

Naast een vlotte bediening biedt Pllek meer. Er is een verdiepingsvloer gebouwd in een U vorm die als een soort balustrade ruimte biedt aan gasten maar ook elke maand weer aan een kunstenaar. De Pllek organisatie leek het een goed idee om tijdens Sail Amsterdam 2015 de Stichting NDSM-Herleeft Pllek te bieden voor een expositie.

Uiteraard waren wij het hier helemaal mee eens. De expositie heeft de titel ‘De NDSM, eens werd er schepen gebouwd’ mee gekregen.

pllek 1Wij beschikken samen met het Historisch Centrum Amsterdam Noord over een aantal vinylposters met afbeeldingen uit het NDSM verleden. De prints zijn in 2012 gemaakt door studenten van de Reinwardt academie en wordt nu bij Pllek voor de tweede keer geëxposeerd. Tijdens de opening op 18 augustus hield Ruud van der Sluis (Stichting NDSM-Herleeft) een korte toespraak.

De organisatie heeft de posters verzameld en voor een maand opgehangen. Op 18 augustus, de dag voorafgaande aan Sail, vond de opening plaats en het heeft de nodige positieve reacties opgeleverd.