De van Riemsdijk

Het motorvrachtschip met passagiersaccommodatie de van Riemsdijk van de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij is gebouwd door de N.V. Nederlandsche Dok Maatschappij onder bouwnummer 85.

De van Riemsdijk had accommodatie voor 24-1e klasse, 27-2e klasse en 1885 dekpassagiers alsmede 121 bemanningsleden. De voortstuwing bestond uit een 6-cilinder 720/1400 Werkspoor dieselmotor van 3000 rpk welke zorgde voor een snelheid van 13,50 mijl.
Lengte o.a. 112.27 m. lengte ll 105.99 m. breedte 16.15 m. holte 7.80 m. bruto tonnemaat 4489 registertonnen, netto tonnemaat 2997 registertonnen, draagvermogen 3988 ton, 1-registerton = ca. 2.83 m3

n Mei 1940 werd de opdracht verstrekt, en op 31 mei 1940 vond de kiellegging plaats en de tewaterlating was op 4 juli 1941.
Op 9 October 1941 werd het onvoltooide schip in beslag genomen door de Duitsers. In September 1944 nog onvoltooid naar IJmuiden gesleept om als blokschip tot zinken te worden gebracht.

Op 7 April 1945 werd het schip in het Spuikanaal door een Britse luchtaanval beschadigd en gedeeltelijk gezonken. 11 October 1946 werd het casco gelicht en naar de werf gesleept en aldaar gerepareerd en afgebouwd. Van 1 tot 3 September 1948 vond de proeftocht plaats waarna de oplevering op 18 September 1948 plaatsvond en op 3 November 1948 arriveerde de van Riemsdijk in het voormalige Batavia thans Djakarta.

riemsdijk

De van Riemsdijk in haar element tijdens de proeftocht.

riemsdijk

De van Riemsdijk wordt gelicht in het Spuikanaal.