Tentoonstellingen

Opening “ms Oranje / Koers Noord”

Op zaterdag, 22 september jl. vond om 10.30 uur de opening plaats van de tentoonstelling “ms. Oranje / Koers Noord”. Deze werd gehouden in de stichtingslocatie De Blauwdruk, waar de voorzitter van Stichting NDSM-Herleeft een welkomstwoord hield en een woord van dank richtte aan alle medewerkers en sponsoren, die het mogelijk hebben gemaakt om deze tentoonstelling te verwezenlijken.

Daarna werd de tentoonstelling officieel geopend door het luiden van de scheepsbel. Tijdens deze opening werd tevens aandacht besteed aan het feit dat Stichting NDSM-Herleeft dit jaar 5 jaar bestaat.
De opening was een groot succes: er was veel belangstelling en er heerste een zeer geanimeerde stemming; dit alles werd omlijst met koffie en gebak.

In de Blauwdruk werd een film over ms. Oranje getoond. Een oude zwart/wit-film, waarbij de complete bouw van het schip werd getoond, van de kiellegging t/m de maak van het meubilair, dat in het schip werd gebruikt.

Naast diverse boeken over de Oranje en de NDSM worden er ook sleutelhangers, ansichtkaarten en poloshirts met logo Stichting NDSM-Herleeft te koop aangeboden en is er een leestafel waarop allerlei flyers en wetenswaardigheden liggen die kunnen worden meegenomen.

In de naastgelegen expositieruimte hangt veel fotomateriaal over kiellegging, tewaterlating, afbouw en proefvaart en zijn er diverse modellen en vitrinekasten te bezichtigen.

Hieronder een fotoreportage die een impressie geeft van de opening. Door op een foto te klikken wordt deze vergroot en wordt er een diashow getoond.

Tentoonstelling “ms Oranje / Koers Noord”

Openingstijden
Vanaf 23 september t/m 3 november elke zaterdag en zondag vanaf 10.00 – 16.00 uur.
In de Museumnacht op 3 november 2018 zijn wij extra geopend van 19.00 – 02.00 uur.

Locatie
In Blauwdruk 1 en 2 aan de tt. Neveritaweg 61 te Amsterdam-Noord op het terrein van de NDSM wordt een tentoonstelling gehouden over de bouw van het ms. Oranje.

De ms Oranje. Een aquarel van Johan Hosmus.

De Oranje
Ter gelegenheid van de 80-jarige stapelloop van de Oranje wijdt Stichting NDSM-Herleeft een tentoonstelling aan de bouw van dit schip. Dit schip werd destijds gebouwd door de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (NSM) te Amsterdam-Noord in opdracht van de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, die van plan was het schip in te zetten op de lijndienst op het toenmalige Nederlandsch-Indië. Op 2 juli 1937 werd de kiel gelegd en op 8 september1938 werd het schip gedoopt door koningin Wilhelmina en te water gelaten. De Oranje was destijds het grootste en snelste door dieselmotoren aangedreven passagiersschip ter wereld; tijdens proeftochten werd een topsnelheid van maar liefst 26 knopen (48 km/h) gehaald.

In de expositieruimte hangt fotomateriaal van de bouw van de Oranje en er zijn naast de diverse vitrinekasten met memorabilia ook 2 modellen te zien. In de naastgelegen bioscoopruimte kunt u terecht voor een doorlopende film over de bouw.

De toegang is gratis!

Bereikbaarheid
Openbaar vervoer; bus 35, 36, 391 en 394 van CS Amsterdam.
Uitstappen bij halte Klaprozenweg en dan 10 minuten lopen.

Achter het CS kunt u ook de linkerpont richting NDSM Werf nemen.

U kunt ons ook met de auto bereiken; er zijn voldoende (betaalde) parkeergelegenheden op de werf aanwezig.

Nadere informatie
Deze is te verkrijgen via e-mail info@stichting-ndsm-herleeft.nl of bel naar 06-58887273.

Belangstellenden voor de geschiedenis van de Oranje kunnen vanaf 8 september 2018 t/m 18 juli 2019 terecht in Het Scheepvaartmuseum waar de tentoonstelling “ms. Oranje / Koers gewijzigd” plaatsvindt. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Het Scheepvaartmuseum www.hetscheepvaartmuseum.nl

Dank aan sponsors
Stichting NDSM-Herleeft dankt onderstaande bedrijven / instanties voor hun financiële, materiële of op enigerlei andere wijze gegeven steun tijdens de totstandkoming van onze tentoonstelling “ms. Oranje / Koers Noord”.

Wij noemen in alfabetische volgorde:

– Ad van Beek, Hilversum
– Braspenning B.V., Amsterdam
– Damen Shiprepair Amsterdam, Amsterdam
– Hanneke de Munck, atelier Helling 4, Amsterdam
– Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam
– IJmuider Zee- en Havenmuseum, IJmuiden
– Johan Hosmus, Teken- en Schilderclub Barsingerhorn
– Kistenfabriek De Boer, Zaandam
– Maritime Research Institute Netherlands, Wageningen
– Museumgoed, Amsterdam
– Scheepswerf “Stella Maris”, Amsterdam
– Stedelijk Museum Amsterdam
– Stichting Historisch Archief Tuindorp Oostzaan, Amsterdam
– Stichting Kinetisch Noord, Amsterdam
– Stichting NDSM Werf, Amsterdam
– Uitgeverij Het Boekschap, Arnhem
– Westzaanse Digitale Beeldbank

Zonder hun steun hadden wij nooit tot dit bijzondere resultaat kunnen komen.

Oude tentoonstellingen

Tentoonstelling 70 jaar NDSM – Tussen IJzer en Staal

Het relaas van Shell tanker Ondina

De NDSM, eens werden er schepen gebouwd