Tentoonstelling 70 jaar NDSM – Tussen IJzer en Staal

De NDSM-werf is precies 70 jaar geleden opgericht. Ondanks dat de NDSM als bedrijf niet meer bestaat verdient deze memorabele periode alle aandacht. Ter gelegenheid van dit 70-jarig jubileum is in de kunsthal van Nieuw Dakota van 17 april t/m 22 mei 2016 een bijzondere tentoonstelling samengesteld door Stichting NDSM-Herleeft, Stichting NDSM-werf, Rapenburg Plaza en Hélène Min.

Een multimediale installatie waarbij de twee historische fasen van de werf – het verleden als scheepswerf en de periode erna als culturele zone – samensmelten tot een elkaar versterkend geheel. Bezoekers zullen door middel van video, licht, fysieke objecten, geluid en hedendaagse kunstwerken van Helène Min ondergedompeld worden in de sfeer van de voormalige scheepswerf en ervaren hoe het was om als arbeider werkzaam te zijn in de nautische-industrie.

Het Shantykoor Compagniezangers uit Medemblik

Opening Nieuw Dakota
Bij het binnentreden zong het Shantykoor Compagniezangers uit Medemblik zeemansliedjes, er was reeds publiek aanwezig. Na het welkomstwoord door Tanja Karreman werd de microfoon overhandigd aan de voorzitter van de stadsdeelraad Amsterdam Noord, Coby van Berkum. Alle betrokken partijen werden in het zonnetje gezet alsook de sponsoren. Hierna werd het woord gegeven aan Hans Goedkoop, kleinzoon van Daan Goedkoop (oud directeur van de NDSM). Hans ging uitvoerig in op denfamiliegeschiedenis en de raak-vlakken met de NDSM. Tenslotte nam ook onze secretaris Ruud het woord en overhandigde op humoristische wijze een cadeau aan Hans Goedkoop t.w. een NDSM draagtas met daarin een boek uitgegeven door de NDSM in cadeauverpakking, zijnde bouwtekeningen van de bouwnummers 458-459. Alles dus 2de hands maar mét een NDSM achtergrond.

Na de opening was er een receptie

De opening was een succes, veel belangstelling en een zeer geanimeerde stemming omlijst met champagne en hapjes. De expositie zelf bestond uit kunstwerken van Hèlene Min die zowel eigen werk had gemaakt als een combinatie van oude bouwtekeningen waarop van bovenaf een film werd geprojecteerd omlijst met oude stellingen gevuld met archiefdozen, kokers en ordners. Op een der wanden was een scrollende projectie van alle bij de NSM, NDM en NDSM gebouwde schepen via het tonen van bouwnummers, namen en opdrachtgevers. Langs de overige wanden van de expositieruimte was een collectie te zien van memorabilia, ingelijst afbeeldingen, vlag en foto’s uit het NDSM verleden.

Verder was er een videofilm te zien van een aantal oud-NDSM’ers die vertelden over hun werkzaamheden op de voormalige NDSM-werf. Als verbinding tussen verleden en heden werden hierin ook enkele werknemers van Damen Shiprepair Amsterdam geïnterviewd.

Locatie Blauwdruk waar groepen werden ontvangen

Hoewel door de Stichting NDSM-Herleeft geïnitieerd vond de tentoonstelling behalve in het kunstcentrum Nieuw Dakota ook plaats in de naastgelegen voormalig locatie van de Belangenvereniging voor Baanloze Scheepsbouwers, in de volksmond de Baanderij genoemd. Hier gaf op ons verzoek het Historisch Archief Tuindorp Oostzaan acte de présence met een video en
foto presentatie waarin de samenhang tussen de werf en woonlocatie werd belicht.

Uiteraard werd ook in de stichtingslocatie de Blauwdruk het nodige getoond. Een bescheiden deel uit de totale collectie was hier zichtbaar. Er werden diverse (bedrijfs)films getoond en er was gelegenheid om te zoeken naar relaties die op de werven werkzaam zijn geweest. Er ontstond met regelmaat een soort reünie-achtige stemming, niet zelden met de nodige emoties.

Hans Goedkoop, kleinzoon van Daan Goedkoop (directeur NDSM)

Bijzondere bezoekers expositie
Wij verwelkomden o.a. ; Folkert Goedkoop en echtgenote (overgevlogen uit Spanje), Hans Goedkoop, kleinzoon van Daan Goedkoop (directeur NDSM), Jorke Schaling penningmeester ondernemersvereniging de Toekomst in de Scheepsbouwloods, Tjeerd Schulting, managing director DSA, Bob de Kreek (zoon van het hoofd Bedrijfsschool der NDSM), Jan Scherpenhuijsen (zoon van de NDSM directeur Ir. Scherpenhuijsen) die als officier op de Isaac Sweers heeft gevaren (3e fregat uit de Van Speijk klasse, bij de NDSM gebouwd).

De lijst is veel langer maar dan bestaat de kans dat we iemand overslaan en dat kan niet de bedoeling zijn. Wel is nog vermeldenswaardig dat het aantal kinderen van oud werknemers met regelmaat aanwezig was. Niet zelden met prachtige verhalen, schenkingen en ontroerende momenten.

Bijzondere giften in natura
Geschonken door Han Mannaert een houten replica (schaal 1:2) van de lamp waarvan het oorspronkelijk model op de Naald van Goedkoop heeft gestaan. Deze roodkoperen lamp is in hout natuurgetrouw nagemaakt door Han en heeft momenteel een plek gekregen in de Blauwdruk. Waar de oorspronkelijke lamp is gebleven is tot op heden in nevelen gehuld. Het meest waarschijnlijke scenario is dat deze ergens op een zolder staat.

Ontvangen van Jan Rison (Purmerend, oud NDSM’er): Algemeen plan van t.s.m.v. Oranje, een Engelstalig blauwdruk in twee delen, geen NSM herkomst, d.d. 11 januari 1937. Twee Engelstalige blauwdrukken van Barclay Davit Co. Ltd. London van 15 november 1938 (a.b. Oranje), Recente print tuigplan m.s. Ouwerkerk

Algemeen plan m.s. Mungo, Algemeen plan m.s. Streefkerk, Algemeen plan t.s.m.s. Oslofjord, alsmede proef- en examenwerkstukken uit zijn tijd aan het Bemetel opleidingsinstituut “de Eenheid”.

Ontvangen van Jan Freeke n.a.v. de rondleiding za 23-4: Een kopie van het doopboekje (incl. foto’s van de tewaterlating) van de Van Speijk. Mevrouw A.H. van Es-Kat, echtgenote van de Staatssecretaris van Defensie, de oma van zijn vriendin, heeft het schip destijds gedoopt.

De tentoonstelling is op 22 mei beëindigd
Deze tentoonstelling was te zien van 17 april t/m 22 mei 2016.Het Aubadekoor uit Tuindorp Oostzaan heeft op de laatste dag een kort optreden verzorgd.

Wij bedanken alle partijen die bij dit evenement betrokken zijn geweest, inspanningen hebben verricht en/of materiaal beschikbaar hebben gesteld. Alle Vrienden, vertellers en schenkers, bedankt!

In samenwerking met:
Stichting NDSM-Herleeft, Stichting NDSM-werf, Rapenburg Plaza en Nieuw Dakota

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door:
Damen, Port of Amsterdam, MTV, Stadsdeel Noord, Double Tree, AFK, Biesterbos, Amsterdam Waterfront en Pernod Ricard Nederland

Nieuw Dakota wordt ondersteund door:
Delta Safe Groen, Corten en de Geer, Budweiser, Beam Systems, Stadsdeel Noord en Mertens