Laatste Nieuws

Let op! – Milieuzone Amsterdam

Indien u de NDSM-werf wilt bezoeken houdt er dan rekeningen mee dat geheel Amsterdam Noord vanwege milieumaatregelen, m.i.v. 1 november 2020, niet meer toegankelijk is voor oudere op diesel rijdende vracht- bestel- en personenauto’s, alsmede alle brom- en snorfietsen.
Het betreft het gebied tussen de gehele A10 en het IJ.

Met een oudere diesel bent u nu persona non grata in dit gebied, uitgezonderd het deel van de voormalige NDSM-werf, te rekenen vanaf de Kraanbaan tot waar nu o.a. Damen Shiprepair Amsterdam en Braspenning zijn gevestigd. Dit deel is wel bereikbaar vanaf de A10.

Meer informatie en kentekenchecker vindt u via deze link Milieuzone Amsterdam – Gemeente Amsterdam.

Museum om de Hoek

Doel en uitgangspunten

Stichting NDSM-Herleeft is dit jaar een samenwerkingsverband aangegaan met Museum om de Hoek, waardoor wij nu samenwerken met diverse kleine en buurtmusea in Amsterdam.
Museum om de Hoek is het samenwerkingsverband van een aantal kleine en buurtmusea in Amsterdam. Deze musea zijn verspreid door de stad te vinden en laten je als bezoeker kennis maken met bijzondere buurten van Amsterdam en hun eigen verhalen. Ze vertellen over de lokale geschiedenis, cultureel erfgoed en het samenleven in en rondom de stad, over het verleden, het hier en nu en de toekomst.

De doelstelling van Museum om de Hoek is:
• Kennis met elkaar en de stad te delen en te vergroten.
• Een groter en breder publiek kennis te laten nemen van de verhalen vanuit, in en met de buurten van Amsterdam.
• Uitwisselen van talenten en de positieve effecten op de directe leefomgeving verder te verspreiden.
• Verdere professionalisering door elkaar te versterken qua inhoud [artistiek en organisatorisch/bedrijfsvoering] en blijven samenwerken met experts.

Deze samenwerking is bedoeld om bovengenoemde punten te verbeteren. Belangrijkste blijft dat de buurtmusea hun eigen gezicht bewaren en artistieke projecten kunnen doen die passen bij de omgeving waarin ze werkzaam zijn.
De uitgangspunten die hierbij gehanteerd worden zijn:
• De deelnemende buurtmusea behouden hun eigen visie en programmering.
• Daarmee geven ze invulling aan de verbinding met de buurt waarin ze functioneren.
• De buurtmusea behouden hun eigen bedrijfsvoering.
• Er bestaat geen hiërarchische structuur binnen het collectief.

Wilt u weten welke deelnemers ook lid zijn van Museum om de Hoek, ga dan naar website www.museumomdehoek.nl

Oproep bruikleenmaterialen uit WOII

In mei 2020 zal het 80 jaar geleden zijn dat ons land werd bezet. Dit zal ongetwijfeld bij iedereen bekend zijn. Gebleken is echter dat de jongste generatie dit niet helemaal helder heeft.

Omdat deze periode zeker niet vergeten mag worden en ook omdat de Nederlandse industrie, waaronder ook de Nederlandsche Scheepbouw Mij. en Nederlandsche Dok Mij. hiervan toen de gevolgen heeft ervaren, wil Stichting NDSM-Herleeft hier komend jaar aandacht aan besteden.

Wij zijn opzoek naar fotomateriaal, documenten, voorwerpen e.d. uit de periode 1940-1945 en de wederopbouwperiode daaropvolgend voor zover dit betrekking heeft op de beide voornoemde werven en het personeel.
Wie kan ons aan bruikbaar materiaal helpen? Mail dan naar info@stichting-ndsm-herleeft.nl.

Indien u materiaal niet wilt afstaan is dit begrijpelijk. Wij kunnen het scannen of fotograferen waarna u het beschikbaar gestelde materiaal zo snel mogelijk retour zult ontvangen.

Het bestuur van Stichting NDSM-Herleeft.

9 Tuindorpen Tocht

Op 18 juli bestaat de Van der Pekstraat 100 jaar en dit wordt uitbundig gevierd met bewoners, buren en familie. Daarbij is een activiteit bedacht namelijk De 9 Tuindorpen Tocht. Deze tocht is per fiets, op skates of per scootmobiel af te leggen en voert langs historische hoogtepunten in Amsterdam-Noord.

De feestelijke start is om 10.00 uur, de route is 20 km lang en voert langs diverse interessante plekken. Onderweg doet men 12 stempelposten aan, waarvan Stichting NDSM-Herleeft er een van is.
Een volle stempelkaart wordt altijd beloond en men maakt tevens kans op 1 van de 100 prijzen die op 20 juli worden uitgereikt.

In de bijlage tref je aan een plattegrond op A3 formaat van de fietsroute met daarbij alle locaties en vindplaatsen van de stempelposten, spelregels etc.

De werf in Beweging

De werf in beweging neemt je mee naar het roemrijke verleden van de NDSM werf. Een rauwe voorstelling in de NDSM-Loods door meer dan 100 spelers tussen de 7 en 86 jaar oud. Theater, zang, choreografie en live muziek vloeien samen op de plek waar vroeger de reusachtige schepen gebouwd werden.

De flyer van De werf in beweging

Wanneer
4 & 5 april 2019, aanvang 19.30 uur

Waar
NDSM Loods

Koop hier uw kaarten!
Via de website www.dewerfinbeweging.nl/tickets/

Mis het niet!!

Meer informatie kunt u lezen door op de flyer hiernaast te klikken.
Uitgebreidere informatie kunt u vinden in dit persbericht.

Terugblik tentoonstelling “ms. Oranje / Koers Noord”

De tentoonstellingsperiode ligt al weer enige weken achter ons, maar we willen graag nog even terugblikken. Met de Museumnacht op 3 november jl. hebben wij onze tentoonstelling “ms. Oranje / Koers Noord” afgesloten en een betere afsluiting hadden wij ons niet kunnen wensen. We kunnen gerust stellen dat de tentoonstelling een groot succes is geweest.
Naast de opening (waar ca. 70 bezoekers aanwezig waren) hebben 245 bezoekers onze tentoonstelling bezocht. Tijdens de Museumnacht was het zo druk dat wij geen gelegenheid hebben gehad om het aantal bezoekers te turven.

Onze bezoekers bestonden voornamelijk uit
– personen die in de naoorlogse periode met ms. Oranje zijn gerepatrieerd.
– oud bemanningsleden van ms. Oranje
– oud-NDSM werknemers
– nabestaanden van oud-NDSM werknemers

Tijdens de Museumnacht werden onze bezoekers opgewacht door het Nieuwendammer Shantykoor waarvan de leden uit volle borst zeemansliederen zongen. Tussen de bedrijven door draaide een DJ op de fiets oudhollandse liederen. Kortom een zeer vermakelijk geheel.

De afbouw van de tentoonstelling heeft inmiddels plaatsgevonden. Voor diegenen die niet naar onze tentoonstelling zijn geweest, willen wij toch een kijkje in onze tentoonstellingsruimte niet onthouden. Hieronder dus een aantal foto’s van onze expositieruimte. Klik op de foto voor een diashow cq vergroting.